3

KENAPA KERAJAAN FILIPINA MELALAK?

Posted by Viral Semasa on 4/02/2013 in



Menteri Luar Malaysia, Anifah Aman menolak dengan tegas sebarang perundingan atau perbincangan berhubung tuntutan mana-mana pihak mahupun Kerajaan Filipina sendiri terhadap Sabah. Menurut Anifah Aman lagi, Filipina boleh berangan-angan sesuka hati mereka untuk mendapatkan Sabah sebagai sebahagian daripada Filipina.

Jabatan Luar Filipina telah mengeluarkan surat pekeliling kepada semua agensi dan media negara itu agar tidak merujuk Sabah sebagai Sabah, Malaysia sebaliknya hanya Sabah.

Filipina secara relatifnya telah kehilangan Sabah semenjak dari tahun 1878 lagi apabila Sultan Sulu pada waktu itu, memajakkan Sabah kepada Syarikat Borneo Utara yang kemudian menjual Sabah kepada England.

Pada tahun 1962, rakyat Sabah telah membuat referendum untuk menyertai Malaysia. Pada 9 Julai 1963, Sabah secara sah telah menjadi sebahagian daripada Malaysia.

Penubuhan sebuah suruhanjaya atas desakan Filipina sendiri pada tahun 1962 yang dinamakan Suruhanjaya Cobbold telah mengesahkan 'kebebasan' Sabah dari Filipina. Tuntutan Filipina terhadap Sabah telah ditolak oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun itu.

Kepala lanun Kiram cuba menggunapakai surat pajak lama yang sudah tidak terpakai dan tidak lagi sah, memandangkan Kesultanan Sulu sendiri tidak lagi wujud dan Keluarga Kiram bukanlah waris kesultanan yang diiktiraf. Kerajaan Sulu telah lama pupus dari muka bumi ini. Kalau ada pun, hanyalah waris Kesultanan Sulu yang diberikan peranan sebagai ketua puak semata-mata, bukannya ketua kerajaan.

Ketegasan yang ditunjukkan oleh Anifah Aman yang juga merupakan salah seorang pemimpin penting yang berasal dari Sabah, sememangnya kena pada masanya.

Filipina boleh berangan-angan untuk menuntut Sabah memandangkan negeri Sabah jauh lebih maju berbanding Pulau Luzon yang menempatkan Manila, ibu kota Filipina. Bahkan Sabah juga jauh lebih maju berbanding Kelantan yang terletak di Semenanjung Malaysia.

Kalaulah terpakai tuntutan yang dibuat oleh Filipina, bermakna Malaysia mempunyai peluang dan ruang yang sangat besar untuk menuntut Singapura, Pulau Sumatera, Kepulauan Riau dan empat negeri Melayu di selatan Thailand untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia, memandangkan fakta sejarah menunjukkan dengan jelas, kesemua wilayah tersebut merupakan sebahagian daripada Malaysia lama.

filipina tidak menkaji sejarah sebelum buat tindakan ke? Memandai je nak ambil hak Malaysia.. Dulu dah jual sabah lepastu menyesal dan nak merampas balik sebab sabah lebih maju.

3 Comments



Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...


Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage. Baca selanjutnya...


Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...


Syarikat pengeluar BlackBerry, Research In Motion (RIM) mengalami masalah kegagalan servis yang serius dalam sejarah iaitu kegagalan titik tunggal atau istilah 'single point of failure' yang disebabkan oleh bencana alam di beberapa negara bebaru ini.Baca selanjutnya...


SINGAPURA (AFP) - Rekrut baru bagi pertahanan tentera Singapura di mana tentera udara & tentera laut akan mendapat senjata baru selain senjata api iaitu iPad. Anggota tentera boleh mengunakan kamera terbina dalam Ipad tersebut untuk mengambil foto & klip video di tempat kerja dan memuat naik ke portal dalam talian Angkatan Bersenjata Singapura(SAF), LEARNet. Anggota tentera juga boleh menggunakan bahan media seperti foto dan video untuk melaksanakan penilaian selepas latihan atau misi.
Baca selanjutnya...


mengada2 dorang ni... kita dah byk bg duit, bg kerja kat dorang.. dorang buat camtu kat Malaysia... memang tak kenang budi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.