0

Cara Untuk membersih dan mengopek kerang.

Posted by Rashidy Shidy on 5/18/2012 in ,

Assalamualaikum.

Hari ni saya nak ajar korang cara membersihkan, and mengopek kerang.Jika anda masih belum mahir mari kita cuba and perbaiki diri kita supaya kita jadi pandai :)


Caranya untuk :-

Petua Membersih Kerang

Ambil segengam daun ubi kayu dan ramas dengan kerang yang hendak dicuci tadi. Lepas dah ramas dengan kerang, bilas dengan air bersih. Ada jugak yang bersihkan kerang dengan menggunakan hampas kelapa. Tapi cara paling senang bagi aku, korang beli jek serai beberapa batang lepas tu tumbuk bagi dia lembut dan ramas pada kerang tu.

Teknik Bersihkan Kerang

Rendam kerang dalam air dan ambil pelepah daun pisang lepas tu buang daunnya. Potong pelepah pisang tu kepada beberapa potongan kecil dan ramas dengan kerang. Kulit kerang tadi akan bersih dan cuci.

Cara Mudah Nak Kopek Kerang

Campurkan satu sudu minyak masak ke dalam bekas rebusan semasa merebus kerang. Kerang akan terbuka sikit dan bolehla korang nak buka kulit kerang lepas tu ye!


Jum Cuba :)

0 Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.