0
Posted by Viral Semasa on 1/15/2012

















Masukkan tarikh lahir Masihi anda pada laman berikut dan anda akan mendapat jawapannya :    
 - http://www.islam.com/islamicdates.asp 
 - http://www.irulz.com/islamic-calendar.html 
Assamualaikum dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua pengunjung. Semoga sihat sejahtera hendaknya. Hari tanggal 15 Januari 2012 masihi bersamaan 21 Safar 1433 hijrah <— betul ke tarikh aku ni? ^_^ . Agak-agak kalau salah pun mungkin tak menjadi masalah kerana kita lebih gemar menggunakan tarikh kalender masihi berbanding tarikh kalender hijrah. Entri aku kali ni ingin menyentuh sedikit berkaitan kalender Hijrah atau juga dikenali kalender Islam.

Kalau aku tanya sikit berkaitan permulaan kiraan kalender hijrah ni, ada tak yang boleh jawab. Mungkin ada yang tidak dapat jawab persoalan kerana kurangnya pendedahan berkaitan kalender Islam ni. Secara umumnya kalender hijrah berdasarkan peristiwa hijrah Nabi Muhammad S.A.W. Ada lagi sebab lain dalam mewujudkan kalender hijrah ini tapi secara mudahnya bila kita sebut kalender hijrah kita boleh membayangkan peristiwa hijrah rasulullah. Penting ke kalender Islam ni? ^_^ Mungkin tak penting sebab cuti umum, cuti sekolah, segala macam cuti kita hanya rujuk kepada kalender Masihi. kalau anda, anda dan anda berfikir macam tu aku rasa korang tak layak untuk menyambut hari raya puasa. Selain dengan melihat anak bulan untuk menetapkan tarikh hari raya puasa, kalender hijrah juga digunakan untuk rujukan bagi penetapan hari bagi hari raya puasa atau 1 Syawal setiap tahun.


Aku rasa cukup sudah cerita berkaitan kalender hijrah. Aku nak hubungkan sikit dengan kehidupan kita. Kebiasaannya kita akan mengingat tarikh lahir kita. Aku pun ingat tarikh lahir aku. Aku telah dilahirkan pada  28 Mac 1992. Tapi kalau aku tanya diri aku sendiri bila tarikh lahir aku dalam kalender hijrah, aku sendiri tak boleh nak jawab. Aku berkesempatan mencariconverter  yang dapat menukar tarikh lahir kalender masihi atau apa-apa jua tarikh kalender masihi kepada tarikh kalender hijrah. Dapatlah aku tau tadi yang aku ni lahir pada  25 Ramadhan 1942. Jika anda terlupa atau tk pnh tau ttg tarikh kelahiran anda pada bln islam. Anda boleh tau sekarang dgn Klik disini. 


Sebenarnya kita juga boleh melihat personaliti kita berdasarkan bulan kelahiran kita mengikut kalender hijrah lebih kurang sama macam kita baca personaliti mengikut zodiak kita. Tapi bezanya kita guna kalender hijrah. Di sini aku lampirkan personaliti berdasarkan bulan pada kalender hijrah.


Muharram
Bersifat pendiam, sihat fikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.


Safar
Tabiatnya buruk. Dia tidak suka mengakui kesalahannya. lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.


Rabiul Awal
Perwatakannya baik. Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.


Rabiul Akhir
Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu. Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.


Jamadil Awal
Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi. Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.


Jamadil Akhir
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah. Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.


Rejab
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walau bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.


Sya’aban
Perwatakannya baik. Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya dan mudah mendapat rezeki.


3 ANAK KUCING YG COMEL


Ramadhan
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu selamat.


Syawal
Perwatakannya keras. Hatinya keras. Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya itu. Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.


Zulkaedah
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru. Dia seharusnya bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.


Zulhijjah
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. 0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan.


gambar hiasan only 
                                                                         Enjoy ! smile : ) 

0 Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.