0

Kronologi Kejadian kejadian pesawat ditembak jatuh .

Posted by Unknown on 7/18/2014 in




Kes pesawat ditembak bukanlah perkara yang kerap berlaku dalam dunia penerbangan, hanya 4 kali kejadian seumpama ini berlaku.

Kejadian pertama berlaku pada 21 Februari 1973 di Semenanjung Sinai. Pada ketikia itu, Pesawat 114 Penerbangan Libya dari Tripoli ke Kaherah ditembak jatuh oleh Jet pejuang F-4 Phantom II Israel yang mengorbankan 113 orang di dalam pesawat.

Dan 10 tahun kemudian pada 1 September 1983, kejadian sedemikian berulang lagi. Seramai 269 penumpang dan kru pesawat 007 penerbangan Korea terbunuh selepas pesawat itu ditembak oleh pesawat pejuang Su-15TM Soviet berhampiran Pulau Moneron di barat pulau Sakhalin Island di Laut Jepun. Pesawat dalam penerbangan dari Anchorage ke Seoul.

Kemudian kejadian pesawat ditembak berulang lagi pada 3 Julai 1988. Kejadian ini mengakibatkan nyawa 290 penumpang dan Kru Pesawat 655 penerbangan Iran melayang selepas pesawat itu ditembak jatuh oleh peluru berpandu Kapal Tentera laut Amerika Syarikat USS Vincennes. Serangan berlaku di ruang udara Iran, di kawasan perairan Iran Teluk Parsi. Pesawat dalam penerbangan dari Tehran ke Dubai.

Pesawat Lionair LN 602 yang dikendalikan Antonov An-24RV terjatuh ke dalam laut di pantai barat laut Sri Lanka dalam keadaan misteri


Pada 29 September 1998, Pesawat Lionair LN 602 yang dikendalikan Antonov An-24RV terjatuh ke dalam laut di pantai barat laut Sri Lanka dalam keadaan misteri, membunuh 47 penumpang dan kru. Namun sesetengah laporan menyebut ia ditembak oleh pemberontak Pembebasan Harimau Tamil Eelam.

Yang terkini, kapal MH17 milik Malaysia Airlines dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dipercayai ditembak jatuh di Ukraine. Sejumlah 298 orang berada di dalam pesawat terbunuh.

Sumber : Astro Awani dan Berita Harian.

0 Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.