2

Bahan bukan makanan yang dibenarkan dalam mee segera

Posted by Unknown on 4/15/2013 in




Mee segera adalah makanan yang sangat popular di kalangan penuntut IPT di Malaysia. Ia menjadi pilihan ramai kerana harganya yang murah dan mudah didapati di mana-mana kedai. Malah ada pihak yang mengambil kesempatan untuk berniaga Maggi yang boleh mengaut keuntungan yang tinggi, lebih-lebih lagi penghuni hostel kerana harga makanan di luar amat-amat mahal dan mereka tidak mampu membeli. Cuba anda kira jika harga makanan standard seperti nasi goreng kampung yang berharga RM4 dan air teh o yang berharga RM1.20 total cost RM5.20. Kalau mengamalkan cara hidup begini sememangkan tidak mencukupi bagi seorang student yang bertaraf sederhana.

 Baiklah, cukup pasal introduction tentang maggi. sekarang kita berbalik pada bahan-bahan yang bukan makanan yang dibenarkan dalam mee segera.

  • Asid Tartarik
    - Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.
  • Kalsium Oksida
    - Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.
  • Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ)
    - Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api)
  • BHT
    - Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal
  • Pentasodium triphosphate
    - Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.
  • Propylene Glycol
    - Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.
  • Polydimethylsiloxane
    - Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.
  • Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine)
    - Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser








Jika anda still tidak faham dan suka mind map, anda boleh lihat gambar dibawah. Jika anda still tidak faham  lagi, tidak boleh apa-apa saya buat. 


Pengalaman saya apabila makan meggi kekadang saya akan menjadi sedikit blur dan tidak ada hala tujuan. Tapi jika terlampau tiada duit, anda boleh makan tetapi jangan dijadikan makanan utama kerana anda akan menjejaskan kesihatan anda. 

Source



2 Comments


huuuu ena memang mlm2 makan megi je... siang hari je baru g beli nasi.. huaaaaaaaaaaa... tapi ena ingat lagi madam ena ckp, blh je mkn megi ni tapi kena minum air byk2 lepas mkn megi.. supaya darah kita kembali stabil..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.