0

HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT

Posted by Unknown on 1/11/2013 in




SHAH ALAM - Kemuncak Himpunan Kebangkitan Rakyat atau digelar #KL112 tetap akan diadakan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur sepertimana yang telah diputuskan oleh penganjurnya sebelum ini.

Ia akan berlangsung mulai 2 petang esok.

Menurut jurucakap #KL112, Hishamuddin Rais, pihaknya berpandangan apa yang diutarakan oleh Ketua Polis Kuala Lumpur semalam hanya satu saranan semata-mata dan tidak akan menyebabkan pihaknya berganjak daripada pendirian sebelum ini dalam keadaan himpunan berbaki sehari sahaja.




"Keputusannya kita tidak akan berubah. Kita akan terus di Stadium Merdeka kerana ini hanya pandangan dan cadangan sahaja.

"Kita telah membuat perjanjian dengan pihak Stadium Merdeka dan tadi kita telah menandatangani persetujuan dengan Ketua OCPD Dang Wangi," ujarnya kepada Sinar Harian Online awal pagi tadi selepas selesai mesyuarat tergempar bersama Ahli Jawatankuasa #KL112, di ibu negara ekoran saranan berkenaan.

Menjawab ringkas, Hishamuddin berkata, pihaknya juga tidak kisah mengadakan himpunan di stadium yang hanya boleh menampung sekitar 30,000 hingga 45,000 orang berbanding kapasiti yang lebih besar di Stadium Nasional Bukit Jalil.

"Ya (tidak kisah)," ujar beliau.

Ahli Jawatankuasa Gabungan Janji, Hishamuddin Rais


Himpunan #KL112 dikatakan mahu mengumpulkan sejuta rakyat Malaysia bagi meluahkan tuntutan masing-masing.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh


Semalam Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh menyarankan supaya penganjur #KL112 mengadakan himpunan di Stadium Nasional Bukit Jalil kerana ia lebih sesuai dan mampu menampung kapasiti lebih besar.

Tambahan pula katanya, stadium tersebut juga mempunyai kemudahan pengangkutan awam yang lengkap termasuk sistem transit aliran ringan (LRT) selain memenuhi keperluan dari aspek keselamatan.

Sementara Stadium Merdeka pula mempunyai kemudahan dan kelengkapan sukan yang setanding dengan stadium-stadium antarabangsa di negara-negara lain ketika itu (1957) dan mempunyai tempat duduk bagi 22,000 orang, dan 3,000 darinya terletak di bawah bumbung ketika dibuka.

Kini stadium ini mampu menampung sehingga 45,000 orang penonton. la mempunyai 14 buah "terowong" yang merupakan pintu keluar-masuk stadium.

Pembinaan stadium ini adalah merupakan satu kemajuan ke arah perkembangan dan kegiatan sukan dan kebudayaan di negara ini.

Dengan adanya stadium ini, ia dapat memberi kemudahan bagi kegiatan-kegiatan sukan, kebudayaan dan perhimpunan-perhimpunan raksaksa peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Di samping itu, perpaduan yang erat dapat ditanamkan melalui kegiatan-kegiatan sukan dan upacara kebangsaan yang diadakan di stadium ini.

Sumber dari Sinar Harian

#post kali nie agak politik :)

0 Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Tengok

Jom Tengok

OH ! Belog

Kartikel

Copyright © 2009 Pensel Tumpul All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.